Domowy burger

Musimy pamiętać, że to co zrobimy sami zawsze będzie lepsze od tak zwanych gotowców. Nawet jeżeli będzie to danie „fast-food-owe”.

Czy wiecie jakie są  największe minusy stołowania się w barach szybkich obsługi? I dlaczego dietetycy tak odradzają ich jedzenia?

Po pierwsze nigdy nie wiemy co w takim daniu jest…czy mięso to na pewno czyste mięso; czy bułka to prawdziwa bułka, która powinna się składać z wody, mąki, drożdży, soli; ile leżały warzywa zanim je dostaliśmy i czy składniki użyte do produkcji dania nie były popsute. Po drugie dania w tego rodzaju barach są smażone na głęboki tłuszczu co znacznie zwiększa ich kaloryczność, skutecznie pozbywa się składników odżywczych oraz może powodować wytworzenie szkodliwych dla zdrowia związków (np. tłuszcze trans, akrylamid).

Dlatego dzisiaj przedstawiam Wam jak zrobić zdrowego burgera w domowym zaciszu. Nie tylko wiemy co w nim jest, ale również jest on bogatszym źródłem składników odżywczych. 

SONY DSCSkład:

Kotlecik:

  • mięso wołowe – 100 g
  • otręby pszenne – 2 – 3 łyżki
  • pietruszka – 2 łyżki
  • 1/2 jajka
  • sól, pieprz

Pozostałe składniki:

  • bułka pełnoziarnista – 1 sztuka
  • rukola (opcjonalnie sałata, młody szpinak, roszponka) – garść
  • cebula czerwona – 1/2 sztuki
  • ogórek kiszony – 1 mała sztuka
  • pomidor – 2-3 plasterki
  • ser żółty – plasterek (można z niego zrezygnować – wersja light)

Sos

  • jogurt naturalny – 2-3 łyżki
  • ketchup – 2 łyżki
  • czosnek -ząbek
  • sól, pieprz

Sposób przyrządzenia:

  1. Obierz z tłuszczu i umyj mięso, zmiel.
  2. Dodaj do mielonego mięsa, pietruszkę, otręby, jajko, przyprawy.
  3. Wymieszaj, uformuj kotlecika, smaż na patelni teflonowej bez dodatku tłuszczu (czas zależny od tego jak lubisz wypieczoną wołowinę).
  4. Warzywa umyj  i pokrój.
  5. Bułkę przekrój i podpiecz przez 1-2 minuty.
  6. Do pojemniczka wlej 2 łyżki jogurtu i ketchup-u, wciśnij czosnek, przypraw i zamieszaj.
  7. Uformuj swojego burgera 🙂

Wartość odżywcza:

Kcal: 444,4
Białko: 38,7 g
Tłuszcze: 16,1 g
Węglowodany: 43,2 g
Błonnik: 7,4 g
Żelazo: 5,7 mg
Wapń: 294 mg
Magnez: 106 mg
Potas: 871,4 mg
Witamina A: 241 ug
Witamina C: 24,4 mg
Witamina E: 2 mg
Witamina B12: 2,2 ug
Foliany: 88,5 ug

Smacznego !!! 

 

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *