Kwasy tłusczowe trans – gdzie je znajdziemy i dlaczego trzeba ich unikać?

Kwasy tłuszczowe w formie trans – powstają z Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych. Ze względu na strukturę NNKT są zaliczane do grupy cis, czyli forma skręcona lub trans tzw. forma prosta. Należy podkreślić, że większość kwasów tłuszczowych jest dostarczanych do naszego organizmu w formie cis. Na terenie Polski dzienne spożycie kwasów tłuszczowych w formie trans kształtuje się na poziomie 2,8-6,9g. Nie ma zaleceń odnośnie ilości spożycia kwasów tłuszczowych trans. Normy mówią, że powinno się spożywać ich tak mało, jak jest to możliwe. Uważa się, że spożycie kwasów tłuszczowych trans nie powinno przekraczać 2g na dobę.

 

Kwasy tłuszczowe trans możemy podzielić na:

  •  Naturalne:
    Powstają poprzez transformacje nienasyconych kwasów tłuszczowych, która jest dokonywana przez bakterie w przewodzie pokarmowym zwierząt z grupy przeżuwaczy, np. krów lub owiec. Znajdują się one w tkance tłuszczowej, mięsie i mleku zwierząt. Zawartość kwasów tłuszczowych trans w produktach pochodzenia zwierzęcego jest niewielka i wynosi 1-8% wszystkich kwasów tłuszczowych.
  • Syntetyczne:
    Powstają poprzez uwodornienie olejów roślinnych – czyli zmianę konsystencji
    z ciekłej na stałą (tego procesu używa się m.in. podczas produkcji margaryn).
    Wytwarzają się one również podczas ogrzewania lub smażenia na oleju
    w wysokich temperaturach.

 

 

chicken-nuggets-308448_1280Występowanie kwasów tłuszczowych w formie trans:

  • naturalnie: mięso wołowe, tłuszcz jagnięcy i barani produkty pochodzące z mięsa lub mleka tych zwierząt,
  • margaryny do smarowania pieczywa, tłuszcze do pieczenia, produkty piekarnicze, takie jak krakersy, ciasta, ciastka i herbatniki,
  • produkty smażone,
  • produkty smażone wiele razy na tym samym tłuszczu – tyczy się to też patelni na której smażymy w domu!!!!,
  • fast-foody,
  • chipsy,
  • produkty „gotowe” do podanie wystarczy tylko podgrzać – pizze, zapiekanki, pierogi, lasagne, zupy i sosy w proszku itp.

 

 

Wpływ kwasów tłuszczowych trans na organizm człowieka:

Wysokie spożycie kwasów tłuszczowych trans może powodować choroby układu krążenia: chorobę wieńcową, niedokrwienie mięśnia sercowego, arytmię czy nagłe zatrzymanie serca. Przyjmowany rodzaj tłuszczu ma znaczenie na profil lipidowy człowieka, może powodować wzrost cholesterolu całkowitego, frakcji – LDL
i triglicerydów oraz spadek frakcji -HDL. Wykazano w badaniach, że kwasy tłuszczowe trans wchodzą w skład fosfolipidów błony komórkowej, co powoduje zmniejszenie elastyczności błony i może prowadzić do zaburzeń funkcjonowania komórek. Spożywanie produktów z wysoką zawartością kwasów tłuszczowych w formie trans powoduje wzrost masy ciała, poprzez rozwój tłuszczu wisceralnego.

Wysokie spożycie tych tłuszczy może prowadzić do zaburzeń rozwojowych płodu, zarówno w życiu wewnątrzmacicznym, jak i w okresie niemowlęcym. U osób, które we wczesnym okresie życia spożywały nadmiar tłuszczy typu trans, obserwuje się większe ryzyko zachorowania w późniejszym wieku na otyłość, cukrzycę czy nadciśnienie.

Trans-kwasy tłuszczowe dostarczane w diecie mogą sprzyjać wzrostowi masy ciała i tkanki tłuszczowej, przede wszystkim trzewnej (wewnątrzbrzusznej) – czyli tej najbardziej dla nas szkodliwej.

 

 

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *