Parę słów o węglowodanach prostych

b_5_28663Parę słów o negatywnym wpływie słodyczy i węglowodanów prostych na organizm człowieka 🙂 Zachęcam do lektury 🙂

 

 

 

 

 

 

Badania przeprowadzone przez WHO w 2008 roku pokazały, że około 35% światowej populacji dorosłych miało nadwagę, a u 10% mężczyzn i 14% kobiet stwierdzono otyłość. Liczba ta była znacznie wyższa w regionach zamożnych, w tym   w Ameryce północnej i południowej (62% do 26% ) i Australii ( 35% do 28% ).

Obserwuje się widoczną korelację pomiędzy nadmiernym spożyciem cukrów prostych (słodyczy, napojów słodzonych, cukru, białego pieczywa, makaronu, ryżów) a zapadalnością na nadwagę i otyłość. Wysokie spożycie cukru może także powodować cukrzycę typu 2, poprzez zwiększenia insulinooporności, powstanie zaburzeń lipidowych, nadciśnienia tętniczego oraz stanu zapalnego. Nadmierna podaż cukrów prostych może również przyczynić się do powstania chorób zębów,  takich jak próchnica, czy przedwczesne wypadanie zębów.

Według WHO  i Physical Activity and Health (2004) należy ograniczyć poziom cukrów prostych w produktach spożywczych, a co za tym idzie w codziennej diecie człowieka. Zalecenia WHO i ekspertów do spraw żywienia z Nutrition and the Prevention of Chronic Diseases (2003) mówią, że  najwyżej 10% energii może być dostarczane z wolnego cukru czyli  wszelkich cukrów prostych, dodawanych do żywności przez producenta lub konsumenta oraz z cukrów naturalnie obecnych w miodzie, syropach, i sokach owocowych.

Bardzo  ważne  dla zdrowia i samopoczucia człowieka jest  utrzymanie  stałego  stężenia  glukozy  we  krwi.  Zbyt  niska koncentracja  tego  cukru  może  prowadzić  do  zmęczenia, niepokoju i niekorzystnie odbija się na pracy mózgu.  Natomiast  jego  nadmiar  sprzyja  powstawaniu  cukrzycy,  miażdżycy, nadciśnienia tętniczego i insulinooporności.  Na  stały poziom glukozy we krwi duży wpływ ma regularność posiłków i spożywanie odpowiednich węglowodanów (produktów z grubego przemiału: pełnoziarniste chleby, makarony, ciemny ryż, kasze, warzywa).

Nadmiar węglowodanów prostych jest bardzo niekorzystny dla serca – niedawny raport z Nurses Health Study wykazał, że kobiety które były na diecie o wysokim indeksie glikemicznym miały dwukrotnie zwiększone ryzyko zapadalności na chorobę niedokrwienną serca.

Kolejne badania dowodzą, że spożywanie cukrów prostych powoduje wzrost triglicerydów w osoczu, co może zwiększać ryzyko chorób sercowo – naczyniowych. Powodują one osadzanie tłuszczu na wewnątrzwątrobowej ścianie, może sprzyjać rozwojowi bezalkoholowego stłuszczenia wątroby.

Należy pamiętać, że nadmiar węglowodanów, jest przekształcany w triacyloglicerole
i odkładany w postaci tkanki tłuszczowej.

Zbyt duże spożycie węglowodanów prostych może prowadzić też do podrażnień błony śluzowej, nieodpowiedniej fermentacji w jelitach oraz sprzyjać rozwojowi chorób wątroby i dróg żółciowych.

Niemniej jednak bogate w węglowodany produkty zbożowe z grubego przemiału (pełnoziarniste) dostarczają cenne składniki  m.  in:  witamin  z  grupy  B,  białka  roślinnego,  błonnika pokarmowego i składników mineralnych. Toteż kluczowym warunkiem, niezbędnym dla zachowania zdrowia, wydaje się właściwe zbilansowanie diety.

Bibliografia:

  • Wieczorek- Chełmińska Z. Zasady żywienia i dietetyka stosowana. PZWL, Warszawa 1992.
  • Joseph JA, Shukitt-Hale B, Willis LM. Grape Juice, Berries, and Walnuts Affect Brain Aging and Behavior. Am. Insti. Nutr 2009.
  • Grantham JP, Staub K, Rühli FJ et al.  Modern diet and metabolic variance – a recipe for disaster? NJ 2014;13:15.
  • Kłosiewicz-Latoszek L, Cybulska B. Cukier a ryzyko otyłości, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Probl. Hig. Epidemiol 2011;92(2):181-186.
  • Nijman CAJ, Zijp IM, Sierksma A et al.  A method to improve the nutritional quality of foods and beverages based on dietary recommendations. Europ. J Clin. Nutr 2007;61:461–471.
  • Gawęcki J, Hryniewiecki L. Żywnie człowieka podstawy nauki o żywieniu. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2008.
  • Duda M, Beręsewicz A, Sharma N i wsp. Udział węglowodanów i tłuszczów zawartych w diecie w rozwoju przerostu serca. Kardiol. Pol 2006;64 (10):572–577.
  • Howard B.V, Wylie-Rosett J. Sugar and cardiovascular disease. A statement for healthcare professionals from the committee on nutrition of the council on nutrition, physical activity, and metabolism of the American Heart Association. Circ. AHAJ 2002;106:523-527.
  • Emilienne Tudor Ngo Sock et al. Effects of a short-term overfeeding with fructose or glucose in healthy young males. Br. J Nutr 2010;103:939–943.

źródło zdjęcia: internet

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *