Podjadanie – przyczyny i „sposób zapobiegania” :)

hunger-413685_1280

 

 

Pojadanie (podjadanie) to  spożywanie  pomiędzy  głównymi  posiłkami  różnego  rodzaju  żywności. Najczęściej są to gotowe produkty, nie wymagające przygotowania przed spożyciem. Typowe jest to, że pojadanie rzadko jest spowodowane faktycznym odczuwaniem głodu. Jest ono reakcją na pojawiającą się potrzebę o etiologii innej niż fizjologiczna potrzeba zaspokojenia odczucia głodu.  Pojadanie może być pozornym zamiennikiem wartości lub potrzeb, których nam w tym momencie brakuje, takich jak bliskość, spokój czy interesujące zajęcie.  Ludzie  często  odruchowo  podjadają  zamiast  poszukać  racjonalnego rozwiązania swoich problemów.

 

 

Reasumując,  potrzeby  skłaniające  ludzi  do  pojadania  można  podzielić  na  kilka charakterystycznych typów:

  • potrzeba biologiczna – której źródłem jest organizm (głód/pragnienie),
  • potrzeby społeczne  –  ich  źródłem  jest  otoczenie  (widok  osoby  jedzącej,  widok i zapach jedzenia, styl życia, wpływ środków masowego przekazu),
  • potrzeba bezpieczeństwa – jej źródłem jest chęć posiadanie jedzenia lub posiadania środków na ich zakup,
  • potrzeba przynależności i miłości – przynależność do danej grupy
    w społeczeństwie, chęć odczuwania bliskości,
  • potrzeba szacunku i uznania – kanony gościnności,
  • potrzeby psychiczne – ich źródłem jest osobowość, psychika.

Współczesne tempo życia zmusza do pokonywania wielu przeszkód i trudności, co naturalnie  skutkuje  pojawianiem  się  stresu.  Przy  czym  stres  może  być  pozytywny, motywujący, bez którego niemożliwe byłoby jakiekolwiek działanie lub  negatywny –  tak zwany  zły,  wpływający  na  organizm  szkodliwie.  Stres  negatywny  wywołuje  trudne  do wyeliminowania napięcie, które nierzadko jest rozładowywane poprzez pojadanie. Tak zwane „zajadanie  stresu”,  polega  na  traktowaniu  żywności  jako  środka  odstresowującego i relaksującego. Podczas sytuacji stresowych ludzie jedzą szybciej i łapczywiej co prowadzi do konsumpcji większej ilości pożywienia. Nie należy zapominać, o istnieniu grupy osób, która podczas stresu nie myśli o jedzeniu i skupia się wyłącznie na pokonaniu trudności. Zaobserwowano,  że  kiedy  ludzie przygotowują się do egzaminu, który ma odbyć się w dalekiej przyszłości,  z chęcią sięgają po dostępną żywność, natomiast im bardziej zbliża się egzaminu, tym mają mniejszą skłonność do pojadania, co może dowodzić, że duży stres eliminuje pojadanie. Należy pamiętać, że pojadanie to proces skomplikowany, który może mieć wiele przyczyn, wśród nich znajdują się wymieniane już wcześniej, nuda, napięcie czy samotność, a także inne stany psychiczne, które człowiek stara się zmniejszać lub zagłuszać, oddając się czynności jedzenia.

Według specjalistów do spraw żywienia prawidłowe pojadanie może być korzystne dla zdrowia, ważne tylko , żeby wybierać odpowiednie produkty takie jak :

  • owoce, warzywa, soki owocowe,
  • produkty mleczne,
  • produkty zbożowe z całego ziarna,
  • orzechy, nasiona,
  • gorzką czekoladę.

Właściwy produkt, który jest spożywany między posiłkami,  powinien być niskokaloryczny, niskotłuszczowy, o niskim indeksie glikemicznym.  Niekoniecznie  musi  być  bogaty  w  białko,  powinien  być  spożywany  pod wpływem głodu, być smakowity i atrakcyjny oraz nie powinien hamować apetytu.

   Należy jednak pamiętać, że pojadanie może mieć również niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka, szczególnie jeśli dochodzi do:

  • spożywania dużej ilości energii – może to prowadzić do nadwagi i otyłości,
  • dużej podaży  produktów  obfitujących  w  tłuszcz,  nasycone  kwasy  tłuszczowe (NKT),  cholesterol  oraz  izomery  trans  –  możliwy  rozwój  chorób  sercowo  – naczyniowych,
  • nadmiernego spożywania cukrów – może prowadzić do cukrzycy, otyłości, próchnicy i podwyższonego stężenia tricylogliceroli,
  • nadmiernego spożywania soli – może prowadzić do nadciśnienia.

Pytania, które pomogą Ci walczyć z podjadaniem:

  • Co sprawia, że sięgasz po żywność między posiłkami?
  • W jakich sytuacjach sięgasz po przekąski?
  • Jakie emocję Ci wtedy towarzyszą?
  • Jak się będziesz czuł/a jak już nie będziesz podjadać?
  • Gdy już nie będziesz podjadać, co Ci to da?

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *