Wpływ diety na funkcjonowanie mózgu – część pierwsza

odpowiednio-skomponowany-posilek-11333_lNieodpowiednia dieta może zwiększyć podatność na wiele chorób neurologicznych i przyspieszać starzenie organizmu. W dzisiejszych czasach ludzie spożywają za dużo węglowodanów prostych, nasyconych kwasów tłuszczowych oraz dostarczają organizmowi zbyt duże dawki energii,  co ma niekorzystny wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu, a tak naprawdę całego organizmu.

 

Mózg młodych ludzi ulega fizjologicznym zmianom, dlatego tak ważne jest spożywanie odpowiedniego pożywienia, żeby zapewnić prawidłowy rozwój człowieka, a co z tym idzie prawidłowe funkcjonowanie.

Mózg składa się w 80% z wody, dlatego jego codzienne odpowiednie nawodnienie jest podstawowym warunkiem zapewniającym optymalne warunki pracy. Za mała ilość płynów w organizmie może powodować wzrost stężenia hormonów stresu w mózgu, co po dłuższy okresie odwodnienia może prowadzić do jego uszkodzenia. Zalecana ilość płynów, które należy codziennie przyjmować, to około dwa i pół litra.

Ważny jest też rodzaj płynów, który przyjmujemy. Nie powinniśmy pić płynów zawierających cukier, alkohol czy kofeinę, która działa moczopędnie i odwadnia nasz organizm. Jednocześnie należy podkreślić, że dobry wpływ na funkcjonowanie mózgu ma zielona herbata, która zawiera związki chemiczne powodujące odprężenie psychiczne, a jednocześnie korzystnie reguluje pracę nerwowego układu wegetatywnego.

Wiele badań wskazuje, że ograniczenie kaloryczności posiłków może być dodatnio skorelowane z  wydłużeniem  ludzkiego życia.  Dieta z mniejszą ilością kalorii powoduje, że mózg funkcjonuje dużo lepiej. Niskokaloryczne odżywianie zapobiega również chorobom cywilizacyjnym. Niemniej jednak, ograniczając kalorie, musimy pamiętać o tym, żeby pochodziły one z odpowiedniego źródła, które będzie nam dostarczać odpowiednią ilość niezbędnych składników odżywczych, zapewniających prawidłowe działanie organizmu. Szczególnie ważne jest, aby ograniczać spożycie węglowodanów prostych, które  powodują ospałość i gorsze funkcjonowanie mózgu.

Zajmując się zagadnieniami dotyczącymi odżywiania mózgu, należy zwrócić szczególną uwagę na  problematykę spożycia tłuszczu. Sucha masa mózgu zawiera 60% tłuszczu. Zaleca się spożywanie dużej ilości tłuszczu rybiego w  którym znajdują się kwasy omega – 3 i omega – 6. Istota szara zbudowana jest w dużej części z kwasu dokozaheksaenowego (DHA). Kwas ten wchodzi w skład błon komórkowych mózgu i odgrywa dużą  rolę  w jego funkcjonowaniu. Można go znaleźć w dużych ilościach w neuronach, siatkówce oka oraz synapsach mózgowych. Zaobserwowano, że duże spożycie kwasów omega – 3 powoduje wzrost pozytywnego nastroju i sprzyja równowadze emocjonalnej.

Badania duńskich naukowców pokazują, że osoby jedzące dużą ilość ryb zachowywały do późnych lat znacznie lepszą pamięć, niż osoby spożywające mniejszą ich ilość. Spożywanie regularnie kwasów omega – 3 zapobiega powstaniu otępienia starczego, demencji, udaru mózgu czy choroby Alzheimera. Wyniki badania Rancho Bernardo Study – w którym oceniano spożycie ryb i zawartość w tłuszczu rybim kwasu DHA –  wskazywały,  że osoby z najwyższego tercyla zawartości w diecie kwasu DHA miały o 72% zmniejszone ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Badanie przeprowadzone przez Lopez i wspólników wykazało, że dieta bogata w kwas DHA ze źródeł morskich może być polecana do redukcji ryzyka demencji. Z kolei, jeśli dieta zawiera dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych,  może powodować pogorszenie funkcji poznawczych i plastyczności neuronalnej. Dodatkowo dowiedziono, że taka dieta może zwiększać ryzyko zachorowania na demencję i udar mózgu. Choroba Alzheimera jest szóstą wiodącą przyczyną wszystkich zgonów w Stanach Zjednoczonych i jest piątą najczęstszą przyczyną śmierci wśród Amerykanów w wieku ≥ 65 lat. Mimo, że zaobserwowano spadek zgonów z powodu innych chorób, to umieralność z powodu Alzheimera rośnie drastycznie. W latach 2000 i 2008 zaobserwowano spadek: o 13% zgonów z powodu choroby serca, o 20% – udaru mózgu i o 8% umieralności na raka prostaty, natomiast nastąpił wzrost zgonów z powodu choroby Alzheimera aż o 66%. Szacuje się, że 5,4 mln Amerykanów cierpi na tą chorobę. W 2050 roku  rokuje  się, że częstość występowania Alzheimera wzrośnie do miliona osób rocznie.

Natomiast dieta uboga w tłuszcz może powodować depresję i napady złości. Należy zaznaczyć, że w badaniach Ali i wsp. stwierdzano niskie stężenie  DHA i EPA u ludzi z depresją. Skrajne  niedobory  mogą  prowadzić nawet do samobójstwa.

 

Bibliografia:

  • Amen D.G. Zadbaj o mózg. Dom wydawniczy REBIS, Poznań 2011:129 -150.
  • Molteni R, Barnard R, Ying Z et al. A high-fat, refined sugar diet reduces hippocampal brain-derived neurotrophic factor, neuronal plasticity, and learning. J Neurosci 2002; 122,4:803 – 814.
  • Lopez LB, Kritz-Silverstein D, Barrett Connor E. High dietary and plasma levels of the omega-3 fatty acid docosahexaenoic acid are associated with decreased dementia risk: the Rancho Bernardo study. J Nutr Health Aging 2011.
  • Thies W, Bleiler L. Alzheimer’s disease facts and figures. J Alzheimer’s Assoc 2011;7(2):208-244.
  • Wu A, Molteni R, Ying Z et al. A saturated-fat diet aggravates the outcome of traumatic brain injury on hippocampal plasticity and cognitive function by reducing brain-derived neurotrophic factor. J Neurosci 2001; 199, 2, 365-375.
  • Barberger­Gateau P, Letenneur L, Deschamps V et al. Fish, meat, and risk of dementia: cohort study, BMJ 2002;325;7370:932-933.
  • Ali S, Garg SK, Cohen BE et al. Association between omega-3 fatty acids and depressive symptoms among patients with established coronary artery disease: data from the Heart and Soul Study. Psychother. Psychosom 2009;78(2):125-7.
Źródło grafiki: internet

 

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *